Det er afgørende at skabe optimale rammer, hvis man som virksomhed ønsker vækst og udvikling. For Nordic Woodfibre har kompetente medarbejdere, en stærk koncern i ryggen og en fremsynet direktør betydet, at virksomheden kan rette sit fokus mod flere ansatte og et større produktsortiment.

”Det vi kan, er at lime papir på to sider af en træplade. Det er det vi kan, og så skærer vi ud i lameller. Det lyder jo nemt, men det er der ikke så mange der kan og slet ikke, hvis de skal løfte en ordre på 10.000 m2”, forklarer Klaus Nørholm Jørgensen og griner, ”det kan vi”.

Klaus Nørholm Jørgensen er direktør og medejer af Nordic Woodfibre på Industrivej i Hårlev, og han er direktør af
den udviklingsorienterede slags. I 2018 køber Klaus sig ind i virksomheden og sætter turbo på udviklingen, herefter går
det stærkt.

”Vi renoverede hele salgsapparatet og skiftede ud i kundekredsen. Vi så på, hvem der bidrog, og hvem der bare leverede omsætning uden at bidrage til bundlinjen. Det gav et fald på 20 % i omsætningen, men så begyndte virksomheden at tjene penge. Nu er vi baseret på sunde forretninger, og bygger videre på det. Det tog to år at nå hertil, og allerede første år tjente vi penge, og nu er det en helt anden virksomhed end tidligere”.

Nordic Woodfibre leverer emballage til stål-, kabel- og maskinindustrien i hele verden. Hovedfokus er på Europa,
men virksomheden leverer også til Mellemøsten, Afrika og Australien, og er den absolut største leverandør til det
Koreanske marked. Nu kigger Nordic Woodfibre på markederne i Mexico og Nordamerika. Med blikket rettet mod
verden går 98 % af produktionen til eksport, og kun 2 % afsættes på det danske marked, og det hele løftes af 9 medarbejdere i Hårlev og 2 sælgere med base i Tyskland.

Effektivt og vejrsikkert

Nordic Woodfibre er hovedsageligt bygget op omkring to produkter. NOLCO-Flex bliver lavet til kabelindustrien, og
beskytter kablet mod vejr og vind, og så er det støddæmpende. Ruller man en ubeskyttet kabeltromle ud i et varmt eller vådt klima, så forvitrer kablet, inden det når at komme i jorden. Alternativt skal en kabeltromle forskalles med træ,
men bruger kunden NOLCO-Flex, er der en besparelse på mindst en halv time i håndteringen af hver enkelt kabeltromle, mens kablet er beskyttet mod vind og vejr.

Det andet produkt er NOLCO-Rib, som er målrettet stål- og maskinindustrien. Produktet beskytter mod ridser, vejr
og vind, og Nordic Woodfibre kan producere i op til 8 meter i bredden. Alternativet til NOLCO-Rib består af trækasser, som i praksis er vanskelige at håndtere. NOLCO-Rib er udviklet således, at det blot vikles rundt om emnerne.

”Hvis det er rundt, tungt og dyrt, og derfor kræver en overfladebeskyttelse, så er vi der”, fortæller Klaus Nørholm Jørgensen.

Et væksteventyr

Nordic Woodfibres historie startede for mange år siden som et patent og med en primær afsætning til Mellemøsten.
Oprindeligt lå virksomheden i Ejby, men flyttede til Hårlev, for at få mere plads. I 1988 køber den tyske koncern Knüppel Verpackung sig ind i virksomheden med en ejerandel på 50 %. Den tyske koncern var allerede importør af produkterne i Tyskland, og med opkøbet får Nordic Woodfibre både kapital og en stor koncern i ryggen. I 2003 trækker Knüppel Verpackung Klaus Nørholm Jørgensen ind i Nordic Woodfibres bestyrelse. På det tidspunkt havde Klaus boet otte år i Hamburg, og arbejdet med at vækste virksomheden Granby Pack fra Falster på det tyske marked gennem samarbejde med netop Knüppel Verpackung.

Finanskrisen opstår, og Nordic Woodfibre rammes hårdt, og Knüppel Verpackung overtager nu 90 % af virksomheden. I 2017 beder koncernen Klaus om at indtræde som direktør i Nordic Woodfibre, og han begynder sin tilværelse
som fjerndirektør, hvor han flyver ind fra Tyskland hver anden uge. I sommeren 2018 flytter Klaus delvist tilbage til Danmark, køber sig ind i virksomheden med 25 % og overtager direktørstillingen på fuld tid. Samtidig lukkede han sin tyske konsulentvirksomhed, som han startede efter at have solgt sin ejerandel af Granby Pack i 2016.

”Virksomheden havde alt det jeg drømte om. Der var rigtigt mange muligheder her. Her er hele verden din legeplads.
Vi er hammer effektive, og det gør os konkurrencedygtige i hele verden. Tænk ikke at have en begrænsning rent markedsmæssigt. Her sælger vi så forskellige steder som Mozambique, Korea og USA. Sådan en lille virksomhed, der kan så meget, og har så mange muligheder med hele verden som marked, så er det bare at komme i gang,” forklarer Klaus.

En god og sikker fremtid

Virksomheden er ret god til at finde nye kunder, så Klaus ser roligt på fremtiden. Der er samtidig et stort fokus på
at fastholde de nuværende kunder, og kundeplejen har højeste prioritet.

”Vi har en tilgang på 30-40 nye kunder hvert år – også i 2020 under Covid-19, hvor de fleste kundemøder har foregået digitalt. Markedet er fuldstændigt forudsigeligt lige nu med effekterne af Covid-19, så vi går efter det samme indtag af nye kunder i år og de næste år. Derudover går vi selvfølgelig efter at holde fast i de nuværende kunder og være der for dem. Vi skal have en rolig vækst i omsætningen i 2021, men en øget vækst i indtjeningen, så vi kan fortsætte vores vækst”, fortæller Klaus.

Klaus har en bred erfaring med opbygning af virksomheder, markeder og kundekredse med sig ind i Nordic Woodfibre, og han nyder at sætte den spil.

”Du skal ikke investere i fremtiden, hvis ikke du har styr på din egen forretning, på dit marked og på konkurrenceforholdene i det marked. Når du har det, så kan du investere i vækst og udvikling, og det er det, vi for alvor skal i gang med nu. Det er det, der tænder mig, at skabe et fundament for vækst og realisere det. Vi har så at sige renoveret hele virksomheden og det samtidigt med, at vi laver overskud. Det fortæller også, at den her virksomhed har et kæmpe potentiale, og derfor rejser jeg gerne mellem Køln og København hver anden uge”.

Med positive øjne mod fremtiden er Klaus sikker på, at rammerne for Nordic Woodfibre er optimale. Grunden i Hårlev giver virksomheden mulighed for at øge kapaciteten tre gange ved at optimere det nuværende produktionsapparat, og via indkøb af ny maskine kan også produktsortimentet udvides. Lige nu arbejder Nordic Woodfibre kun i
træprodukter, men med den nye maskine kan virksomheden også arbejde i pap. På den måde opnår de flere produktvarianter, som åbner nye segmenter i de eksisterende markeder. Nordic Woodfibres mål er at matche en række af de billige produkter, som eksisterer på markedet.